Het is mooi weer en personeel
meldt zich ziek. Lastig!

Het is mooi weer en personeel<br data-lazy-src=

Het belooft een prachtige dag te worden. De zon staat
hoog aan de strakblauwe hemel en het belooft een topdrukte
te worden in uw horecabedrijf. U heeft de deur nog
niet van het slot en de eerste ziekmelding dient zich aan.
Argh, waarom nu? Waarom slaat de griep niet gewoon
toe op een druilerige maandag in oktober?

De hoogte van het ziekteverzuim loopt per bedrijfstak sterk uiteen,
de cijfers van het CBS vertellen dat in 2015 het laagste ziekteverzuim
voorkomt in de horeca. Slechts 2,1% en dat is positief. Ter vergelijk:
het hoogste ziekteverzuim komt met 4,9% voor in het onderwijs. Je
moet je dan natuurlijk de vraag stellen of alle ziektemeldingen wel
worden aangemeld. De kosten van een zieke werknemer drukken
zwaar op de kosten van een horeca-exploitatie. Iedere zieke werknemer
is er een te veel. 27% van de bedrijven (met name onder de kleine
en middelgrote horecabedrijven) hebben géén verzuimverzekering
afgesloten. Een beslissing die veelal genomen is op basis van kosten,
verzuimverzekeringen zijn namelijk duur. Het personeel is meestal jong,
dus wat is het risico!


In de horeca komen verschillende vormen van ziekteverzuim voor. We
kunnen dit onderverdelen in drie groepen: Wit ziekteverzuim: Dit is het
geval als er aantoonbare, dan wel zichtbare problemen zijn. Denk aan
een gebroken arm, griep en dergelijke.


Grijs ziekteverzuim: Hierbij gaat het om soms vage klachten als
moeheid, rugpijn en psychosomatische klachten. Medewerkers melden
zich ziek, omdat ze zich niet zo lekker voelen. Terwijl een gemiddelde
ander werknemer zich in een vergelijkbare situatie niet ziek zou melden.
Een ARBO dienst zou zich hierin vaker harder moeten opstellen.


Zwart ziekteverzuim: Hierbij doet de werknemer alsof hij/zij ziek is, heeft
gewoon géén zin of er spelen andere zaken op de werkvloer waardoor
iemand zich ziek meldt. Een medewerker is ontevreden, ervaart gebrek
aan waardering en/of beloning, wordt gepest door collega’s / werkgever
of er is sprake van een arbeidsconflict.


Goed werkgeverschap voorkomt ‘fake’ ziekmeldingen. Wees transparant
en benaderbaar voor uw werknemers, bedenk dat waardering voor-, en
respectvol omgaan met- uw medewerkers meer rendement oplevert als
salarisverhoging.


Weet u wat er speelt bij uw medewerkers als deze zich ziek melden? Tot
het tegendeel is bewezen betaalt u het salaris door terwijl er iemand
thuis op de bank zit ‘zogenaamd’ ziek te zijn?
Onderschat de gevolgen van pesten niet, werknemers kunnen er echt
ziek van worden, depressief tot zelfs suïcidaal. Krijgt u signalen van
pesten in uw bedrijf of vindt u het zelf wel leuk om eens een stevige grap
uit te halen met een medewerker, een grap die u of de collega’s leuk
vinden kan sterke nadelige gevolgen hebben voor het ‘lijdend’ voorwerp.
Is het voor u als werkgever en salarisbetaler onduidelijk wat er precies
speelt maak dan gebruik van vertrouwelijke preventieve mediation. Een
mediator zoekt uit wat er nu precies aan de hand is.


Een mediator in schakelen bij dergelijke grijze en zwarte gevallen werkt
uiteindelijk kosten besparend en geeft veelal snel resultaat en rijkt u de
handvaten aan om aan een oplossing te werken.


De werkwijze gaat als volgt: Eerst heeft de mediator een intakegesprek
met de werkgever of leidinggevende. Bij voorkeur op het bedrijf
waardoor de mediator ook een duidelijk beeld van de werkplek krijgt
van de thuiszittende medewerkers. Vervolgens bezoekt de mediator de
werknemer thuis met als doel zo uitgebreid mogelijk het verhaal van
de medewerker te horen en door de juiste vraagstelling boven tafel te
krijgen wat er nu echt speelt. Als na een of hooguit twee bezoeken bij de
medewerker de mediator boven tafel heeft gekregen wat de toedracht
is geweest van de grijze of zwarte ziekmelding, kan er in een gesprek
tussen werkgever en de werknemer onder leiding van de mediator aan
oplossingen gewerkt worden om uiteindelijk de lucht te klaren en een
maximaal goede werkatmosfeer te creëren.


Een gegeven is dat de bij de juiste atmosfeer de arbeidsvreugde het
meest tot ontwikkeling komt en de arbeidsvreugde bijdraagt aan een
veel hogere productiviteit en niet in de laatste plaats aan een hogere
gasttevredenheid. Dus tel uit uw winst!


Niels Kooijman
Partner bij de Restaurantcoach

De MZA Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van actueel nieuws, aanbiedingen en ontvang nuttige informatie!

"*" geeft vereiste velden aan

Toestemming*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Correct, goede kwalitatieve medewerkers. Gaan overal achter aan. Ontzorgen!

Danny van Noorden

Café De Dijk Volendam

Uitstekend!

Jan Zwarthoed

Hotel Old Dutch Volendam

MZA Horeca was de verbindende factor tussen ons, verhuurder, verzekeraar en gemeente. Door hun hulp werd de volledige schadeafhandeling in één keer goed opgepakt.

Mw. Chen

Restaurant Indrapoera Volendam

Als onderneming zijn we zeer tevreden met MZA Horeca, er zijn in de afgelopen jaren een aantal voorvallen geweest zoals lekkage en brand. Na telefonisch contact werd er door partner Molenaar en Zwarthoed Adviseurs binnen het uur direct actie ondernomen en alles naar meer dan tevredenheid opgelost.

Johan Bond

St. Jozef verenigingsgebouw Volendam

Hoog kennisniveau, altijd goed bereikbaar, meedenkend.

Jack Bond

Tenniskantine Dijkzicht Volendam