Nu de heropening van terrassen een feit is en daarna de horeca met inachtname van de 1,5 meter afstand regel langzaam maar zeker weer in zicht komt, maken veel ondernemers zich klaar voor een nieuwe start.
Bij deze nieuwe start hoort ook het controleren van de Risico-Inventarisatie & Evaluatie en de controle op de knelpunten uit het Plan van Aanpak. Het zorgen voor een goed opgestelde en actuele Risico Inventarisatie & Evaluatie en het opvolgen van de maatregelen uit het Plan van Aanpak is wettelijk verplicht en kan ook een hoop narigheid voorkomen. Maar wat is het? En waarom?
Muriël de Waaij van Mudael: De RI&E en het PvA vormen 1 geheel en komen voort uit de Arbeidsomstandighedenwet (art 5). Ze zijn wettelijk verplicht. Controle wordt uitgevoerd door de arbeidsinspectie en kan digitaal (per mail). Sinds 23 juli 2019 wordt er niet meer gewaarschuwd, maar direct beboet. Daarnaast kan het niet hebben van een RI&E en PvA negatieve gevolgen hebben voor de aansprakelijkheidsverzekering (werknemers die letsel oplopen als gevolg van een bedrijfsongeval of verwaarloosde beroepsziekte). Verzekeraars hanteren bij het NIET hebben van een RI&E en PvA vaak hoge eigen risico’s of weigeren helemaal om dekking te bieden.
Erg verstandig dus dat de werkgever zich gaat verdiepen in het opstellen van de RI&E of de reeds bestaande RI&E te herzien. Bij iedere verandering op de werkvloer dient de werkgever de RI&E en het Plan van Aanpak aan te passen.
Meer informatie is op te vragen bij Mudael, partner van MZA Horeca.