Arbodienstverlening

Binnen een seizoen gedreven organisatie als in de horeca is het werken met tijdelijke krachten een gegeven. De extra capaciteit die u nodig hebt om tijdens piekmomenten en het seizoen uw gasten een prettig verblijf te garanderen kunt u simpelweg niet afhandelen met uw personeel in vaste dienst. Daarom wordt in elk horecabedrijf flink gebruik gemaakt van oproepkrachten. Dat is prima, maar wat nu als een van deze oproepkrachten ziek wordt? Kent u dan de regels en verplichtingen die u als ondernemer richting deze oproepkracht heeft?

Loondoorbetaling bij ziekte

Net als bij uw werknemers in vaste dienst heeft u als horecaondernemer de verplichting tot loondoorbetaling bij ziekte als het een oproepkracht of tijdelijke werknemer betreft. Als werkgever betaalt u maximaal 2 jaar minstens 70% van het loon door als u een werknemer heeft die ziek wordt. In de horeca cao is bepaald dat u het eerste jaar 95% en het tweede jaar 75% moet doorbetalen. Als je te maken hebt met een wisselend aantal arbeidsuren, dan wordt de hoogte van het loon gerelateerd aan het gemiddeld aantal gewerkte arbeidsuren over een periode van 13 weken voorafgaande aan de eerste ziektedag.

Even kort door de bocht: als een tijdelijke werknemer tegen het einde van het seizoen ziek wordt en hij of zij de afgelopen periode flink heeft gewerkt, dan kan dit behoorlijk in de papieren lopen. Om dit financiële risico af te dekken kunt u een verzuimverzekering afsluiten, ook voor tijdelijke krachten. Let hierbij wel op dat u al uw medewerkers ook daadwerkelijk aanmeldt op deze verzekering. Ook als ze maar een paar uur per week werken. Zonder aanmelding op uw verzekering is er immers geen dekking.

Arboverplichtingen ook voor oproepkrachten

De rechten en plichten van de werkgever en van zieke werknemers liggen vast in de Wet Verbetering Poortwachter (WVP). De WVP is een verzameling van wijzigingen in bestaande sociale zekerheidswetten. De belangrijkste regeling van de WVP voor de werkgever is de ‘regeling procesgang eerste en tweede ziektejaar’. Denk aan de ziekmelding, het opstellen van een probleemanalyse, zes wekelijkse voorgangsgesprekken, het opstellen van plan van aanpak, het maken van een re-integratiedossier, etc. Een hoop werkzaamheden dus.

Vanaf 1 juli 2017 is het verplicht om een (basis)contract af te sluiten met een arbodienstverlener. Deze dienstverlener helpt u om te voldoen aan de eisen van de WVP. Ook hier is het belangrijk dat u wel al uw medewerkers aanmeldt bij deze dienstverlener. Met name dit laatste leidt bij ons vaak tot vragen.

Horeca ondernemers vragen ons namelijk regelmatig of zij bij hun arbodienstverlener écht álle werknemers op moeten geven. Ja, dit is verplicht. Een arbodienst rekent vaak een vast bedrag per werknemer en voor een full service contract ligt dit gemiddeld rond de € 120,- per werknemer. Dat is natuurlijk niet niks als u met een hele hoop tijdelijke krachten te maken heeft en dan met name werknemers die maar een paar uurtjes per week werken.

Samen met onze partner ????????????????? bieden wij u daarom de volgende oplossing aan. U kunt voor vaste/tijdelijk personeel een fullservice ( een ontzorgt pakket ) of een Verzuimspecialist ( op basis van verrichtingen) afsluiten. Voor uw oproep/seizoenswerkers kunt u een arbocontract krijgen op basis van verrichtingen. Dit kost u ongeveer 1 euro per maand per medewerker.  Op deze manier zijn alle werknemers aangemeld en betaalt u voor de werknemers met een laag jaarloon ook maar een kleine bijdrage. Zo wordt de totale som die u kwijt bent aan uw Arbo verplichting voor tijdelijke krachten meer in verhouding met hun gewerkte uren.

Interesse in de dienstverlening van MZA Horeca en ?????????????????? Vul dan hieronder uw gegevens in.

De MZA Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van actueel nieuws, aanbiedingen en ontvang nuttige informatie!

"*" geeft vereiste velden aan

Toestemming*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Uitstekend!

Jan Zwarthoed

Hotel Old Dutch Volendam

Correct, goede kwalitatieve medewerkers. Gaan overal achter aan. Ontzorgen!

Danny van Noorden

Café De Dijk Volendam

MZA Horeca was de verbindende factor tussen ons, verhuurder, verzekeraar en gemeente. Door hun hulp werd de volledige schadeafhandeling in één keer goed opgepakt.

Mw. Chen

Restaurant Indrapoera Volendam

Als onderneming zijn we zeer tevreden met MZA Horeca, er zijn in de afgelopen jaren een aantal voorvallen geweest zoals lekkage en brand. Na telefonisch contact werd er door partner Molenaar en Zwarthoed Adviseurs binnen het uur direct actie ondernomen en alles naar meer dan tevredenheid opgelost.

Johan Bond

St. Jozef verenigingsgebouw Volendam

Hoog kennisniveau, altijd goed bereikbaar, meedenkend.

Jack Bond

Tenniskantine Dijkzicht Volendam