Plan vooruit om een technische ramp te voorkomen

Plan vooruit om een technische ramp te voorkomen

Het is de nachtmerrie van elk bedrijf. Een ramp die zorgt dat je niet meer kunt handelen, wat ernstige financiële gevolgen heeft en ontreddering veroorzaakt bij personeel en klanten.

Of het nu gaat om een fysieke ramp zoals een lekkage of brand, of een online cyberaanval. Jouw IT-systemen kunnen het hart van de ramp vormen. Weten wat je moet doen en wanneer, is van vitaal belang om de schade te beperken en ervoor te zorgen dat je zo snel mogelijk weer aan de slag kunt.

De IT- en noodherstelspecialisten van Lifeline IT zijn experts op hun gebied en hebben al veel bedrijven geholpen bij het plannen van ernstige verstoringen of bij het oplossen van grote problemen.

Lifeline IT-oprichter en cyberbeveiligingsdeskundige Daniel Mitchell vertelt je over de belangrijkste stappen van effectief herstel na een calamiteit:

“Het eerste wat we doen bij Lifeline IT is de situatie beoordelen. Uitzoeken wat de omvang en reikwijdte van het probleem is, zodat de juiste respons kan worden gecoördineerd. Zodra deze beoordeling heeft plaatsgevonden, zijn er twee routes, afhankelijk van of je al klant bent van Lifeline IT of dat je ons hebt gebeld in een noodsituatie”

Bestaande klant

Voor onze vaste bestaande klanten hebben we al een ‘Disaster Recovery Plan’ klaarliggen, welke we onmiddellijk kunnen implementeren zodra we de schade hebben vastgesteld. Dit plan is een uitgebreid document dat alles omvat. Van de juiste contactpersonen, het vervangen van beschadigde hardware, het verhuizen en inrichten van een nieuwe locatie tot back-up. Een van de belangrijkste aspecten van elk herstel na een calamiteit: snel toegang hebben tot je gegevens is essentieel. Bij Lifeline IT kunnen we niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om voorbereid te zijn en een Disaster Recovery Plan te hebben. Het zal je veel tijd, stress en geld besparen, mocht het ergste ooit gebeuren.

Nieuwe klant

In een ideale wereld zou je al een Disaster Recovery Plan hebben dat onmiddellijk kan worden geïmplementeerd. Maar we begrijpen dat sommige bedrijven dit niet hebben en daarom adhoc een IT-specialist nodig hebben die alles zo snel mogelijk weer aan de praat krijgt.

In deze situatie is de eerste stap een beoordeling van waar de zaken staan en wat de omvang van het probleem is. Dit gebeurt op een zeer rustige en afgemeten manier om het probleem niet erger te maken. Als er bijvoorbeeld waterschade (bluswater of kapotte leidingen) is geweest dan moet er voorzichtig worden omgesprongen met elektrische kabels om mogelijke elektrocutie te voorkomen! Hetzelfde geldt voor cyberaanvallen. Hier moet ook eerst worden bepaald welke vervolgacties er moeten worden opgenomen, want verkeerde acties kunnen virussen verspreiden of cybercriminelen in de kaart spelen.

We werken dan met je samen om een actieplan op te stellen, waarbij we prioriteit geven aan bedrijfskritische systemen en de belangrijkste onderdelen van je bedrijf het eerst weer aan de praat krijgen. Dit kan het volgende inhouden:

– Het opzetten van een korte termijn werkplek. Of dat nu het plaatsen van IT-apparatuur in een tijdelijk kantoor is, het organiseren van thuiswerken of het opzetten van een server in de cloud zodat bestanden en gegevens toegankelijk zijn.

– Organiseren van nieuwe hardware. Als apparatuur beschadigd is, moeten laptops, schermen en servers mogelijk gehuurd of vervangen worden.

– Organiseren van wettelijke rapportages. Als er een cyberaanval of datalek heeft plaatsgevonden, zijn bedrijven wettelijk verplicht om dit te melden bij de relevante instanties/organisaties. Lifeline IT weet hoe dit moet en zal dit voor je afhandelen. We hebben kantoren in heel Europa en kennen de verschillende procedures voor de afzonderlijke landen.

– Het bijhouden van een uitgebreid logboek van alle herstelactiviteiten en uitgaven voor verzekeringsdoeleinden. De meeste bedrijven zullen aanspraak maken op hun verzekering, dus het grondig bijhouden van gegevens is van vitaal belang.

– Het terugbrengen naar je bedrijfspand. Dit houdt in dat je teruggaat naar de oorspronkelijke (of nieuwe kantoor) zodra de schade is hersteld.

Over Lifeline IT

Lifeline IT is een technologisch dienstverlenend bedrijf met diensten op het gebied van alledaagse IT-ondersteuning, technische consultancy, cyberbeveiliging en disaster recovery, tot cloud hosting en systeemontwerp. Lifeline IT heeft kantoren in heel Europa, waaronder het centrum van Amsterdam en Londen en Peterborough in het Verenigd Koninkrijk.

De MZA Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van actueel nieuws, aanbiedingen en ontvang nuttige informatie!

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Als onderneming zijn we zeer tevreden met MZA Horeca, er zijn in de afgelopen jaren een aantal voorvallen geweest zoals lekkage en brand. Na telefonisch contact werd er door partner Molenaar en Zwarthoed Adviseurs binnen het uur direct actie ondernomen en alles naar meer dan tevredenheid opgelost.

Johan Bond

St. Jozef verenigingsgebouw Volendam

Uitstekend!

Jan Zwarthoed

Hotel Old Dutch Volendam

MZA Horeca was de verbindende factor tussen ons, verhuurder, verzekeraar en gemeente. Door hun hulp werd alles in één keer goed opgepakt.

Mw. Chen

Restaurant Indrapoera Volendam

Correct, goede kwalitatieve medewerkers. Gaan overal achter aan. Ontzorgen!

Danny van Noorden

Café De Dijk Volendam