15 maart 2020 blijft voor vele horecaondernemers een zwarte dag. Om 17.30 uur te horen krijgen dat je om 18.00 uur diezelfde avond moet sluiten. Een half uurtje om de knop om te zetten moet voor velen bijna een traumatische ervaring zijn. De volgende dag, 16 maart betekent wakker worden in een soort van nachtmerrie die net begint maar die voorlopig nog niet is gestopt. Ondanks dat de overheid snel met allerlei steun- maatregelen komt, is de machteloosheid groot en worden ondernemers gedwongen om hun zuur verdiende spaarcentjes in te zetten om te overleven.
Ondernemersgeest komt boven drijven
Veel ondernemers zijn niet bij de pakken gaan neerzitten en hebben met allerlei acties geprobeerd om hun gasten toch aan ze te binden. Bezorgservices, afhaalmogelijkheden en andere innovatieve oplossingen werden gezocht om bezig te blijven, personeel in te zetten en te proberen enige omzet binnen te halen. Andere ondernemers hebben zich ingezet om de zorgmedewerkers te steunen, bijvoorbeeld door maaltijden te bereiden. De echte ondernemersgeest kwam zeker boven drijven. Echter waren ook ondernemers die, door allerlei omstandigheden, niet de energie of mogelijkheden hadden om te ondernemen.
Weer open en dan?
Op 1 juni ging het weer gebeuren. De horeca mocht haar deuren openen, maar gasten kwamen niet, zoals verwacht, massaal op de cafés en restaurants af. Misschien dat de vele regels hier toch de horeca parten speelde. Buiten een groot gedeelte van de randstad worden inmiddels lokaal de horecabedrijven weer meer omarmd. In de “grote stad” blijft het moeilijk. De toeristen zijn vrijwel uit het stadsbeeld verdwenen en dat wordt nog steeds gevoeld. Nu de corona weer opspeelt en er weer allerlei aanpassingen worden gevraagd van horecaondernemers is het ook wachten op de negatieve gevolgen van de crisis.
Tijd om belangrijke vragen te stellen
Na 6 maanden coronacrisis in Nederland wordt het misschien tijd om belangrijke vragen te stellen:
- Wat heeft de afgelopen 6 maanden met u gedaan?
- Is er nog toekomst voor mijn bedrijf?
- Hoe groot is het vermogen om uzelf elke keer weer op te laden om uw gasten te verwelkomen?
- Hoe sterk is uw omgeving, privé en zakelijk?
- Is er voldoende kennis om u heen om je door deze crisis te begeleiden?
- Weet u waar u staat met uw bedrijf?
Vragen die elke keer weer boven komen drijven. Belangrijk is het nu vooral om de bedreigingen voor uw bedrijf zoveel mogelijk in kaart te brengen en daarop actie te ondernemen. Soms is nee of niet verder ook een antwoord.
Vul de MZA Horeca Corona checklist in
MZA Horeca & Partners hebben een speciale coronachecklist samengesteld. Om alle zaken voor uzelf eens op een rijtje te zetten. Invullen kost een aantal minuten van uw tijd en aan het eind krijgt u een overzicht waar u mogelijk actie op kunt ondernemen. De adviseurs van MZA Horeca en de partners staan voor u klaar met advies en helpen u graag waar nodig.