De wereld veranderd in rap tempo. Loop door een willekeurige winkelstraat in Nederland en het zal u niet ontgaan, afnemend winkelaanbod waardoor meer leegstand. Ook de A1 lokacties vertonen meer en meer leegstaande winkels. Verhuurders willen natuurlijk de leegstaande winkels verhuurd zien, waardoor verhuurders wellicht minder kritisch zijn om een nieuwe huurder een huurovereenkomst aan te bieden. Soms op hoop van zegen, leegstand levert immers niets op! Bij het sluiten van een nieuwe huurovereenkomst wordt er in ieder geval een waarborgsom of bankgarantie afgegeven gelijk aan minsten 3 maanden huur, beter iets dan niets, zullen veel verhuurders denken. Uiteraard zijn er positieve uitzonderingen en zijn er verhuurders die meedenken met een ondernemer. Zij kijken vooral kritisch naar de invulling van het betreffende pand, een 4e, 5e of 6e koffiecorner, lunchroom of burgerbar levert géén meerwaarde voor de straat/buurt, de verhuurder en zelfs niet voor de uitbater. Gelukkig zijn er verhuurders die weten wanneer er een gelukszoeker of een serieuze ondernemer zich aandient als potentiële huurder en durven nee te zeggen.
De Nederlandse politiek is overwegend vóór vrije marktwerking omdat dat de economie ten goede zou komen. Dit speelt ook bij veel gemeentes, waar de verantwoordelijk wethouder zich vooral niet druk maakt als de 12e schoenenwinkel of 8e kapsalon zich in het plaatselijk winkelgebied wenst te vestigen, het zal hem een zorg zijn. Bestemmingsplan zegt detailhandel dus ga er vooral je winkel exploiteren. En toch is de Restaurantcoach van mening dat in sommige branches sprake zou moeten zijn van regulering. Daar waar te veel van is levert veelal overlast op, of anderszins problemen zoals bijvoorbeeld faillissementen, hetgeen veel schade oplevert voor onze samenleving. Zo probeert de gemeente Amsterdam de wildgroei van de zogenaamde toeristenwinkels tegen te gaan o.a. de kaas- en Nutellawinkels en is er in veel gebieden een stop op verdere horeca-uitbreiding. Verstandig vindt De Restaurantcoach, er is een overvloed aan horeca en niet alleen in Amsterdam maar bij veel gemeentes in Nederland lijkt het horeca-aanbod verzadigd.
De Restaurantcoach wordt in toenemende mate geconfronteerd met verborgen leed, door een overvloed aan horeca-aanbod, horecaconcentratiegebieden waar te weinig omzet wordt gegenereerd. Hoge huurprijzen en almaar stijgende loonkosten. Daarom startende horecaondernemer denk goed na over je concept, doe marktonderzoek, stel je zelf de vraag waar haal ik mijn gasten vandaan en niet in de laatste plaats waar haal ik mijn medewerkers vandaan? Laat je concept toetsen door deskundige buitenstaanders. Wees realistisch met je prognoses, kijk zelf en laat vooral andere eens kritisch naar je plan kijken want ben jij wel die succesvolle ondernemer in de dop? Bij twijfel: NIET DOEN!
Om reden van hetgeen hierboven is benoemd zouden gemeentes ook kritisch moeten kijken aan wie er een horecavergunning wordt afgegeven, wat houdt het concept in, is het een serieuze ondernemer, klopt het ondernemersplan, ligt er een deugdelijk marktonderzoek aan ten grondslag? Natuurlijk is er een Bibob-toetsing, maar voor dit soort toetsingscriteria en vele anderen ondernemers-inhoudelijke vragen daarin voorziet de huidige Bibob-toetsing niet.
Een uitgebreide deskundige beoordeling op de haalbaarheid kan héél veel schade voorkomen, ieder faillissement kost de samenleving per definitie veel geld.
Is jouw concept onderscheidend, vraag het aan een deskundige.
Niels Kooijman
Partner De Restaurant Coach.