Versoepeling maatregelen; een lichtpuntje?

Versoepeling maatregelen; een lichtpuntje?

Deze week maakte het kabinet een verdere versoepeling van de maatregelen om het coronavirus onder controle te houden bekend. O.a. de sport- en verenigingskantines mogen per 1 juli de deuren weer openen, net als de sportscholen. Wat houden de versoepelingen in en wat betekenen ze voor horecaondernemers? We zetten de plannen voor u op een rij.

maatregelen-tot-1-september_27052020_600x750.450x0-is

Wat is er mogelijk voor de horeca per 1 juni?

Per 1 juni streeft het kabinet naar een verdere versoepeling voor de horeca. Dit houdt in dat:

De terrassen geopend mogen worden. Hierbij geldt dat alle bezoekers aan een tafel kunnen plaatsnemen en onderling 1,5 meter afstand kunnen houden.

Voor restaurants en cafés geldt per 1 juni dat zij binnen tot 30 personen (incl. personeel) mogen ontvangen.

  • Hierbij dienen zij wel onderling 1,5 meter afstand te kunnen houden.
  • Uw gasten moeten vooraf reserveren
  • U bent als ondernemer verplicht om vooraf met de gasten af te spreken of hun bezoek een risico oplevert.

Wat is er mogelijk voor de horeca per 1 juli?

De verwachting is dat als het virus voldoende onder controle blijft dat het maximum bezoekersaantal in de horeca mag uitbreiden naar 100 bezoekers als de ruimte dit toelaat. De regels die vanaf 1 juni gelden blijven ook nu van kracht.

  • Hierbij dienen zij wel onderling 1,5 meter afstand te kunnen houden.
  • Uw gasten moeten vooraf reserveren
  • U bent als ondernemer verplicht om vooraf met de gasten af te spreken of hun bezoek een risico oplevert.

Sport- en verenigingskantines mogen ook weer openen, net als de voorzieningen op campings en in vakantieparken. Sportscholen mogen ook hun deuren weer openen.

Wat is er mogelijk voor de horeca per 1 september?

Vanaf 1 september zijn contactsporten en binnensporten weer mogelijk voor iedere leeftijd en sportwedstrijden kunnen plaatsvinden zonder publiek. Voor evenementen met een vergunning wordt rond die datum meer informatie verwacht of zij weer doorgang kunnen vinden. 

Wat betekent het voor mij als ondernemer?

Wat dit betekent voor u als ondernemer is uiteraard afhankelijk van uw zaak. De overheid heeft aangekondigd dat de 2e fase van het Noodplan zich gaat toespitsen op de groepen ondernemers die door dit stappenplan nog langer gesloten of beperkt geopend mogen zijn. Dit plan vindt u hier.

Wat kan ik nu doen als ondernemer?

Ongetwijfeld heeft u nagedacht hoe u als ondernemer in de anderhalve meter economie kunt opereren. U heeft gekeken naar de ruimte in uw zaak, deze mogelijk al anders ingedeeld zodat u de 1,5 meter afstand voor uw gasten of klanten kunt waarborgen. Denk hierbij ook aan zaken als looproutes en, indien van toepassing, toiletbezoek. Vier handige tips:

  • Maak voor uw zaak een “coronaprotocol”. Het uitschrijven van de werkwijze in de vernieuwde situatie helpt alles voor uzelf op een rijtje zetten en is makkelijk te delen met uw personeel.
  • Geef een van uw medewerkers de taak “coronaverantwoordelijke”. Zij kunnen gasten of klanten begeleiden door aanwijzingen geven over looproutes, de gesprekjes voeren over de mogelijke risico’s en de “huisregels” uitleggen. Op het moment dat uzelf weer volop in de operatie zit, is het makkelijk om zaken te vergeten. Deze medewerker houdt u, uw gasten en uw personeel scherp.
  • Bekijk de verschillende klantstromen door uw zaak. Kunt u hier anderhalve meter afstand bewaren? Welke routes lopen klanten normaal door de zaak? Kunnen zij hier 1,5 meter afstand bewaren? Als het antwoord nee is, zoek dan naar een oplossing door een iets andere indeling van uw zaak als dat mogelijk is. Denk hierbij ook aan de afhaaldienst die u mogelijk gestart bent.
  • Als u als ondernemer voorlopig nog niet open kunt, is dat gisteren mogelijk hard aangekomen. Het klinkt misschien als een cliché maar probeer zoveel mogelijk in oplossingen te blijven denken. Hou er altijd rekening mee dat, wanneer u andere werkzaamheden gaat uitvoeren dan uw vaste werkzaamheden, er mogelijk andere risico’s gaan spelen. Uw adviseur van MZA Horeca adviseert u graag over de mogelijke risico’s en hoe u deze kunt beperken.

Heeft u hulp of advies nodig?

Uw MZA Horeca adviseur staat u graag bij met advies in deze sterk veranderende tijden. Vaak is er meer mogelijk dan u denkt. Schroom dan ook niet om hulp of advies te vragen van een van de adviseurs van MZA Horeca.

De MZA Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van actueel nieuws, aanbiedingen en ontvang nuttige informatie!

"*" geeft vereiste velden aan

Toestemming*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

MZA Horeca was de verbindende factor tussen ons, verhuurder, verzekeraar en gemeente. Door hun hulp werd de volledige schadeafhandeling in één keer goed opgepakt.

Mw. Chen

Restaurant Indrapoera Volendam

Correct, goede kwalitatieve medewerkers. Gaan overal achter aan. Ontzorgen!

Danny van Noorden

Café De Dijk Volendam

Als onderneming zijn we zeer tevreden met MZA Horeca, er zijn in de afgelopen jaren een aantal voorvallen geweest zoals lekkage en brand. Na telefonisch contact werd er door partner Molenaar en Zwarthoed Adviseurs binnen het uur direct actie ondernomen en alles naar meer dan tevredenheid opgelost.

Johan Bond

St. Jozef verenigingsgebouw Volendam

Uitstekend!

Jan Zwarthoed

Hotel Old Dutch Volendam

Hoog kennisniveau, altijd goed bereikbaar, meedenkend.

Jack Bond

Tenniskantine Dijkzicht Volendam